Behåll kunderna – Gör dem lojala

En del företag behöver hela tiden marknadsföra sig för att få nya kunder. Andra får kunder utan att det verkar som att de gör något alls. Till stor del kan orsaken vara hur man tar hand om de befintliga kunderna.

Om de är nöjda och blir ”lojala” kommer de även att återkomma och handla återkommande. Lojala kunder är därmed mycket lönsamt och något som alla företag bör mer eller mindre sikta på.

Belöningssystem

Kundklubbar, kundkvällar eller att samla poäng. Oavsett vad man väljer så handlar det om att premiera kunderna som är lojala. Detta gör även att de blir mer lojala. Ofta behövs det inte speciellt mycket för att en kund ska känna sig extra speciell samtidigt som detta ofta ger mycket tillbaka till företaget.

Hjälp dina kunder

Att sälja handlar inte om att ”lura på” människor en massa produkter som de inte behöver. Den bästa säljaren säljer produkter som kunden verkligen anser sig vara i behov av. Genom att möta kundens behov och hitta lösningar blir företaget mer trovärdigt och ett självklart val när kunden får problem och vill ha mer hjälp.

Ge mervärde

Content Marketing handlar om att ge mervärde till kunderna. Att erbjuda instruktionsfilmer på hemsidan, artiklar inom ämnet eller en kundtidning med intressanta reportage. Att ge lite mer än bara en produkt. Detta skapar ett starkare band mellan kund och leverantör.