Olika sätt att marknadsföra sig online

På bara ett par årtionden har kartan för marknadsföring ritats om rejält. Idag finns det oändligt många möjligheter att marknadsföra sin verksamhet där internet gjort det möjligt att synas online på en mängd olika kreativa sätt.

Många sträcker sig så långt som att bara marknadsföra sig online, exempelvis många e-handlare. Det är ganska nytt och annorlunda för många som är vana vid traditionell marknadsföring, men sanningen är att det går utmärkt att skippa de vanliga marknadsföringskanalera, så kallad gammelmedia, och helt och hållet satsa på det onlinebaserade i sin marknadsföring.

Ett alternativ för marknadsföring online är genom affiliate. Det innebär att annonsörer belönar webbplatsägare som skickar över kunder till deras sajt vilket är ett ypperligt sätt att få målgruppen att hitta rätt. Några exempel på affiliateverksamheter är till exempel Cino som jämför casinon på nätet, och Hitta lånet som vägleder dig kring lån. Den stora fördelen med affiliate är framförallt träffsäkerheten i annonseringen där man som annonsör får ut sitt budskap på rätt plats.

Sociala medier har också blivit hett när det kommer till marknadsföring. Idag handlar allt om trovärdighet och vi går gärna på rekommendationer och tips från folk i vår omgivning. Det kan vara både vänner och familj men också kända profiler som vi ser upp till. Många företag använder kända personer som ambassadörer för sina tjänster eller produkter vilket är ett mycket effektivt sätt att nå ut till rätt målgrupp.

Ett sista tips i att marknadsföra sig online är genom e-postmarknadsföring. Det är ett effektivt och enkelt sätt att få ut information och budskap till nya och befintliga kunder som är genuint intresserade av er. Gör utskicken tydliga och enkla, och tänk på att de ska locka användaren till att agera – till exempel klicka sig vidare till er webbplats.