Ordning och reda

Att hålla ordning och reda på sitt kontor kan kräva sitt, många gånger så har vi inte den struktur man behöver för att få den ordning man skulle vilja ha vid sitt skrivbord. Sedan måste vi räkna in att vi är olika som människor och en del hittar i sin kaos medans andra behöver verkligen ha en viss ordning för att arbetet ska fungera.

Kalendrar och anteckningsböcker

Att använda sig av Filofax eller liknande kan vara avgörande för vissa personer, då de vill kunna skriva in sina möten och uppdrag i en kalender av något slag. Hos Kalenderkungen hittar du det du behöver i form av kalendrar och allehanda kontorsvaror som gör det enklare för dig att hålla ordning på dina kontakter, möten och uppdrag.

Skapa ett fungerade system

Det kan vara en idé att skapa ett system som fungerar för dig, skapa ett system av brevkorgar som du ställer på ditt skrivbord där du kan bestämma vad som ska vara i vilken korg. Finns det inte korg som papperet ska i skapa en pärm för just den sortens papper. I en artikel hos Expressen får fler bra tips på hur du kan ta dig ur ditt kaos med enkla medel.

Städa skrivbordet med jämna mellanrum

recycling-2-m

Det kanske är så att det finns mycket på ditt skrivbord som inte hör hemma där och som stör i det dagliga arbetet, se till att städa ditt skrivbord ofta. Röj bort sådant som inte hör hemma där, papper som du använde för en vecka sedan och bara ligger där och tar plats kan du ställa undan i en pärm och ett skåp, i samma skåp kanske du får plats med produkter eller prylar som bara legat och tagit plats på ditt skrivbord. Det kanske till och med finns saker som kan kasta och som du inte skulle sakna.

Släng papper som du inte behöver, spara inte på onödiga dokument. Placera pappersåtervinning under skrivbordet, använd en kartong eller plastback i lämplig storlek,  så blir det lätt att sortera bort överflödiga papper. Töm återvinningen med jämna mellanrum.

Organisera i skrivbordslådorna

Lådorna i skrivbordet brukar ha en tendens att kunna bli röriga. Pennor, gem, sudd och andra bra och ha saker ligger vanligen i en salig röra. Genom att dela upp förvaringen i fack, där pennor har en plats, post-it lappar få sin och exempelvis gemen har en egen plats. Det går fortare att plocka fram det man behöver och du får också en bättre översikt över de saker som finns i lådan.

Anslagstavla

Bannlys post-it lappar på skrivbordet. Finns det möjlighet att sätta upp en anslagstavla kan de viktiga lapparna få sitta där och sortera även den veckovis för att få bort onödiga papper. Sätt lapparna i ett system där de som ska sitta länge får en enkom plats och de som är tillfälliga, på en annan.