Skapa en reklamfilm – vad ska man tänka på?

Marknadsföring är något som kan ta väldigt många olika former. Här tänkte vi dock titta närmare på hur man bör tänka när man ska skapa en reklamfilm av något slag. Detta kan vara en riktig utmaning. Speciellt om man aldrig arbetat med detta medium tidigare.

Reklamfilmer är något vi alla är väl bekant med. Många av oss stötte först på dessa via reklamavbrotten på TV, men de är idag även en stor del av marknadsföring online. Bara för att man sett många reklamfilmer betyder dock inte att man kan skapa sin egen helt utan vidare,

Det kommer alltid vara klokt att samarbeta med en kunnig firma som har erfarenhet med dessa sorters projekt. Inte nog med att de har den rätta utrustningen för inspelningen, utan även för att de kan vägleda en genom hela processen och tipsa om vad som fungerar och inte.

En hel del planering kommer krävas för att komma fram till ett bra slutresultat. Men även flexibiliteten att justera under projektets gång och inte hålla sig stenhårt fast vi en specifik idé kommer att vara nödvändigt.

Börja med att tänka på vilket budskap filmen ska förmedla. Detta bör nog inte vara så svårt att komma fram till. Tanken fanns nog redan där när beslutet om att göra reklamfilmen först fattades. Men det gäller också att finslipa budskapet så det kan förmedlas så effektivt som möjligt.

Reklamfilmer är många gånger roliga, men humor kan också vara höst individuellt. Det kan också blir ännu svårare om man förväntar sig att sända den i andra länder än bara Sverige då humor är kulturellt i hög grad.

Humor kan vara mycket effektivt. Men är inte ett krav. Vi kan finna något underhållande även om det inte är humoristiskt. Underhållning handlar helt enkelt om att fånga tittarens uppmärksamhet och hålla den så länge som möjligt.